Zilveren Camera 2011 | Ontwikkelingen | Forum

Please consider registering
guest

Log In

Lost password?
Advanced Search:

— Forum Scope —

— Match —

— Forum Options —

Wildcard usage:
*  matches any number of characters    %  matches exactly one character

Minimum search word length is 4 characters - maximum search word length is 84 characters

Topic RSS
Zilveren Camera 2011
22 januari 2012
18:54
Renco Hatenboer
Member
Forum Posts: 11

Zie http://www.zilverencamera.nl

Leuk is de portretprijs

http://www.zilverencamera.nl/w…..een-louwes

Hierbij is het vooral interessant om het juryrapport te lezen. De winnaar vind ik erg mooi, erg zacht van kleur. Daarbij ben ik van mening dat het model denk ik zo'n 75% van de foto bepaalt. Helaas hebben we als amateur daarin niet zoveel te kiezen. De belichting (hoofdlicht volgens mij met een softbox aan de linkerkant van de camera) en de kleding in combinatie met de achtergrond geven het model een schilderachtige indruk. Hierbij lijkt een lens (85mm) gebruikt te zijn met een groot diafragma (2.0 ?)en behoorlijk wat unsharp mask in Photoshop.laugh

http://www.zilverencamera.nl/w…..een-louwes

23 januari 2012
12:03
Daniël Tulp
Admin
Forum Posts: 34

Blommers-Schumm

Dank voor de link. Inderdaad mooie beelden.

Over de portretten verschillen we blijkbaar van interesse, want van die mooi uitgebalanceerde beelden waarin inderdaad het model een groot deel van het beeld vormt, zijn er veel meer op de wereld. Niet echt origineel dus wat mij betreft (hoewel erg goed uitgevoerd uiteraard)

Ik vind de foto van Blommers-Schumm (zie hiernaast) veel interessanter. Origineel concept dat je doet nadenken. Veel meer kunst dan een kunstje.

De serie over van Gelder van Robin Utrecht vind ik ook sterk. Journalistieke fotografie met een zilver randje van kunst door met belichting, tegenlicht, schaduwen en emotie te spelen. Erg indrukwekkend: http://www.zilverencamera.nl/w…..in-utrecht

Ingrediënten van een goede foto: op het juiste moment op de juiste plaats zijn en in de juiste richting vanuit het juiste standpunt afdrukken. Garneren met wat technologie en instellingen.
4 februari 2012
16:02
Martijn van Huffelen
Member
Forum Posts: 8

Portretprijs Zilveren Camera :    Ik vindt het inderdaad ook een beeld mooi van sfeer , en het jonge model heeft zeker een bepaalde uitstraling die je niet bij zo'n jong meisje verwacht…

Maar ik ben het wél helemaal eens met Daniël dat dit beeld weinig vernieuwend is of een verrassend element in zich heeft.

( maar ja…  't is een jury die bepaald of het prijswaardig is, wij niet …)

Ik ken ook best wel een paar ( goede ) amateurfotografen die van dit soort beelden maken , daar hoef je echt geen prof. voor te zijn…  kijk bijv. eens naar het werk van Vincent Reijs , die werkt vaak aan de hand van voorbeelden uit bekende schilderijen.

En Renco ;  je zegt over het model :   " helaas hebben we als amateur daarin niet zoveel te kiezen "     confused

Hoezo zouden wij daar weinig keuze in hebben ?   als je je best doet , informeert, rondvraagt en aanmeld bij de div. websites die er zijn voor amateurmodellen en fotografen is er plenty aanbod.

Dus ook zonder een budget voor een model is er genoeg keuze , zeker als je weet wat je wilt, en wat je het model ( qua fotografie ) kunt bieden.

'T is gelukkig niet zo dat een geschikt model voor ons onbereikbaar zou zijn , je moet bedenken dat er maar heel weinigen zijn die er een carrière uit halen , de meesten doen het ( net als wij fotografen ) omdat ze het leuk vinden  om creatief bezig te zijn !

4 februari 2012
20:49
Renco Hatenboer
Member
Forum Posts: 11

Martijn en Daniel: Ik ben het eens dat het niet erg verassend is, maar wel erg fraai afgewerkt. Ik had gehoopt met mijn opmerking een levendige discussie uit te lokken, waar we mogelijk veel van kunnen leren. De vergelijking met Vincent Reijs gaat goed op qua idee. Dit soort portretten zou ik ook wel willen maken. smile

Ik loop nog niet zo lang mee met dit wereldje en ben nog  steeds verbaast over wat andere fotografen voor mooie beelden kunnen maken.

Martijn: Ik moet maar eerst goed oefenen voor ik iets te bieden heb voor een model……..

Forum Timezone: Europe/Amsterdam

Most Users Ever Online: 25

Currently Online:
5 Guest(s)

Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)

Top Posters:

Renco Hatenboer: 11

Rob Jansen: 10

Martijn van Huffelen: 8

Johan Donk: 8

Dick: 6

Gert Jan Bollen: 3

Member Stats:

Guest Posters: 0

Members: 40

Moderators: 2

Admins: 1

Forum Stats:

Groups: 3

Forums: 12

Topics: 37

Newest Members: admin, joketermaat, alicevanderlinden, hansfrieling, Alexander Dijk

Moderators: Jos de Bont (34), admin (-1)

Administrators: Daniël Tulp (34)

Discussie - Geen reacties

Geen reacties mogelijk.